نسیم حیات
نسیم حیات

نسیم حیات

نماز در سخنان معصومین (ع)

× رسول الله (ص) : «اول ما یحاسب به یوم القیامة الصلاة فمن اجاب فقد سهل علیه مابعده و من لم یجب فقد اشتد مابعده » . (2)

در روز رستاخیز، نخستین پرسشی که از انسان می شود نمازاست . اگر پاسخ دهد براو آسان می گیرند ولی اگر پاسخی ندهد براو سخت خواهندگرفت .

× رسول الله (ص) : «صلوا صلاتکم فی اول وقتکم فان الله عزوجل یضاعف لکم » . (3)

نماز را در اول وقت بخوانید تا خداوند پاداش شما را دو برابر کند .

× رسول الله (ص) : «من صلی رکعتین و لم یحدث فیهما نفسه بشی ء من امور الدنیا غفرالله ذنوبه » . (4)

هرکس دو رکعت نماز به جاآورد و در اندیشه امور دنیایی نباشد خداوند گناهانش را می بخشاید .

× رسول الله (ص) : «لاینال شفاعتی من استخف بصلاته و لایرد علی الحوض لا والله » . (5)

کسی که نمازش را کوچک بشمارد به خدا سوگند از شفاعت من برخوردار نمی شود و در حوض (کوثر) بر من وارد نمی گردد .

× امام علی علیه السلام: «لیس عمل احب الی الله عزوجل من الصلاة فلا یشغلنکم عن اوقاتها شی ء من امور الدنیا» . (6)

هیچ کرداری نزد خداوند دوست داشتنی تر از نماز نیست . مبادا امور دنیایی شما را از نماز اول وقت باز دارد .

× امام علی (ع) : «لو یعلم المصلی مایغشاه من جلال الله ماسره ان یرفع راسه من سجوده » . (7)

اگر نماز گزار می فهمید که شوکت و شکوه خداوند چگونه او را در بر گرفته، هرگز دوست نمی داشت که سرش را از سجده بلند کند .

× امام صادق (ع) : «علیک بالصلاة فان آخرما اوصی به رسول الله - (ص) - و حث علیه الصلاة » . (8)

نماز را پاس بدار زیرا آخرین سفارشی که پیامبر (ص) کرد و بر آن ترغیب نمود نماز بود .

× امام صادق (ع) : «احب الاعمال الی الله عزو جل الصلاة و هی آخر وصایا الانبیاء - علیهم السلام - » . (9)

نماز دوست داشتنی ترین کارها نزد خداوند و آخرین سفارش پیامبران است .

× امام صادق (ع) : «احب العباد الی الله عزو جل رجل صدوق فی حدیثه محافظ علی صلاته » . (10)

بهترین بندگان نزد خداوند انسان راستگویی است که نمازش را پاس می دارد .

× امام صادق (ع) : «رکعتان یصلیهما متعطر افضل من سبعین رکعة یصلیها غیرمتعطر . (11)

دو رکعت نماز با عطر زدن برتر از هفتاد رکعت نماز بدون استفاده از عطر است .

× امام صادق (ع) : «من صلی صلاة فریضة و عقب الی اخری فهو ضیف الله و حق علی الله ان یکرم ضیفه » . (12)

هرکس نماز واجبی را بخواند و در پی آن نماز دیگری را، نافله به جا آورد، پس او مهمان خداست و خداوند بر خود واجب نموده که مهمان خویش را گرامی بدارد .

× عنهم علیهم السلام: «صلاة رکعتین بتدبر خیر من قیام لیلة و القلب ساه » . (13)

دو رکعت نماز با اندیشیدن و تامل بهتر از شب زنده داری با قلب غافل است .

پی نوشت ها:

1) تهذیب ; ج 2 ، ص 237 ، ح 936 . 2) جامع الاخبار، ص 184، ح 450 .

3) معجم الکبیر، ج 17، ص 370 ، ح 1013 . 4) عوالی اللآلی، ج 1 ص 322 ، ح 59 .

5) کافی، ج 6 ، ص 400 ، ح 19 . 6) خصال ، ص 621 ، ح 10 .

7) خصال، ص 632، ح 10 . 8) قرب الاسناد، ص 36، ح 118 .

9) کافی ، ج 3 ، ص 264، ح 2 . 10) امالی صدوق ص 243، ح 8 .

11) ثواب الاعمال ، ص 62، ح 1 . 12) کافی، ج 3 ، ص 341 ح 3 .

13) عدة الداعی، 168 .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد