نسیم حیات
نسیم حیات

نسیم حیات

مکروهات وضو

1. اسراف در آب وضو مکروه است لکن اسباغ ( کامل وضو گرفتن ) مستحب است و گفته شدکه آب وضو به مقدار یک مد باشد و ظاهر آن است که این مقدار آب برای تمامی واجبات و مستحبات وضو از افعال و مقدمات و مضمضه و استنشاق و شستن دو دست قبل از وضو می باشد . (1)
سؤال : در عروه الوثقی ، مسأله 45 ، افعال وضو فرموده است : « الاسراف فی مساء الوضوء مکروه » با این که اسراف حرام است ، مقصود از این عبارت چیست ؟
جواب : مستحب است آب وضو یک مد باشد و همان گونه که در روایات آمده است ، مصرف بیش از آن مقدار ، ولو کمی بیشتر باشد ، اسراف محسوب می شود و مکروه است ، از امام صادق علیه السلام نقل شده که فرمود: برای خداوند متعال فرشته ای است که اسراف وضو را می نویسد، همان گونه که نقصان و کم گذشتن آن را می نویسد.(2) و از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم نقل شده که فرمود : مقدار آب وضو یک مد است و مقدار آب غسل یک صاع است وبعد از من مردمی می آیند که این مقدار آب را کم می شمارند ، این مردم بر خلاف سنت من هستند و کسی که بر سنت من ثابت باشد ( وضو را به یک مد و غسل را به یک صاع انجام دهد ) در بهشت قدس با من است . (3)
و ظاهرا نظر صاحب عروه الوثقی قدس سره که فرموده است : اسراف در آب وضو مکروه است ، در جایی و در وقتی است که برای آب ارزش و قیمت نباشد و اما اگر مصرف بیش از آن مقدار ، در جایی باشد که برای آب ارزش و قیمت باشد ، یا کم آبی باشد ، اسراف و حرام است مانند اسراف در چیزهای دیگر . (4)
2. کمک گرفتن از دیگران در مقدمات نزدیک وضو مانند آب ریختن در دست وضوگیرنده مکروه است و اما در شستن و مسح ها جایز نیست .
3. وضو گرفتن با آبی که به وسیله ی حرارت خورشید گرم شده است و هم چنین غساله ی حدث اکبر و هم چنین آبی که رنگ و مزه اش به غیر اوصاف نجس تغییر کرده است .
4. وضو گرفتن از ظروف طلا کاری و نقره کاری شده و یا ظروفی که دارای صورت و عکس هستند .
5. وضو گرفتن در مکان استنجاء ( مکان تطهیر مخرج بول و غائط )
سؤال : شنیده ایم که وضو گرفتن در بیت الخلاء مکروه است و سبب فقر می گردد و حال این که در این زمان بیت الخلاء و حمام و لباس شویی و دستشویی در یک مکان اند و در سابق جدا بودند آیا این کراهت باقی است ؟
جواب : آنچه مکروه است وضو گرفتن در مکان استنجاء است اما در دستشویی مورد سؤال کراهت ندارد . (5)
6. خشک کردن آب وضو . (6)

پی‌نوشت‌:

1. همان ، ج 1 ، فی افعال الوضوء ، مسئله 45 .
2. وسائل الشیعه ، ج 1 ، ص 340 .
3. همان ، 339 .
4. جامع المسائل ، ج 2 ، سؤال 121 .
5. صراط النجاه ، ج 1 ، ص 44 ، سؤال 91 .
6. العروه الوثقی ، ج 1 ، فصل فی مکروهاته ( الوضوء ) .
منبع:کتاب دانستنی های لازم از نماز

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد