نسیم حیات
نسیم حیات

نسیم حیات

تاثیر نماز بر افزایش عمر

در سال های نخستین که این حقیر، تحصیل طب را در تهران آغاز کرده بودم، در برخورد با استاد بزرگ پاتولوژی ایران، جناب آقای "دکتر کمال الدین آرمین" (1)  همواره این سؤال در ذهنم نقش می بست که چه نیروی عظیم و خارق العاده ای وجود دارد که سبب می شود این مرد در اوج کهولت مقتدرانه بر کرسی تحقیق و پژوهش و تدریس همچنان تکیه بزند و در آستانه هشتمین دهه عمر خود اینچنین شاداب و دل زنده باقی بماند!

تا این که روزی سر کلاس درس استاد این راز بر ما دانشجویان آشکار شد. بدین سان که، استاد هنگامی که مشغول تدریس اسلایدهای پیچیده و متنوع علمی مربوط به تشخیص های پاتولوژی بود، ناگهان به اسلایدی رسید که به کلی با همه چیزهایی که در دانشکده پزشکی دیده بودیم فرق داشت!؟

بر روی آن اسلاید تنها یک بیت از حافظ شیراز نگاشته شده بود که:

تکیه بر تقوی و دانش در طریقت کافریست

راهرو گر صد هنر دارد "توکل" بایدش

آن گاه استاد مدتی درباره توکل سخن گفت و به ما آموخت که والاترین و بالاترین قدرت پزشک برای تشخیص و درمان بیماری ها تنها توکل به باری تعالی است و دیگر هیچ.

ایمان متعالی و توکل بدون قید و شرط را یک بار دیگر من در ملاقات با پیر تاریخ ایران و پدر تاریخ کرمان، استاد باستانی پاریزی دیدم. مرد جاودانه ای که هنوز حتی در دوران کهولت، استوار و با عظمتی شگرف و ستودنی و بی آلایشی و بی ریایی بی نهایت خود، زندگی اش را وقف ایران عزیز نموده است.

مشاهده بزرگانی چون آرمین، باستانی پاریزی و ... و توجه به این نکته ی ظریف که بسیاری از مراجع تقلید بزرگ و مشایخ صوفیه که ایمان و ذکر خدا در جزء جزء زندگی اشان جاریست، عمرهای طولانی و پر برکت می کنند، آشکار کننده این مطلب است که میان "ذکر خدا" و فزونی طول عمر رابطه تنگاتنگی وجود دارد.

توجیه علمی این موضوع نیز با توجه به فواید پزشکی مختلف نماز، که ما در این مجموعه مقالات تنها به فرازهای کوچکی از آن اشاره کرده ایم، روشن می شود. در این مورد حتی برخی از نویسندگان علت علمی طولانی شدن بی سابقه عمر حضرت صاحب الزمان (عج ) را برای قرن ها، تسلط همه جانبه و کامل ایشان بر مسایل جسمی و روانی بشر، به حساب می آورند.

حضرت قائم (عج ) همان بزرگ مردی است که والاترین حد نماز را به جای می آورد، نمازی که پیوسته سزاوار ستایش و سلام ابدی است:

" السلام علیک حین تقوم، السلام علیک حین تقعد، السلام علیک حین تقرء، السلام علیک حین تصلی، السلام علیک حین تقنت، السلام علیک حین ترکع و تسجد، السلام علیک حین تهلل و تکبر، السلام علیک حین تحمد و تستغفر، السلام علیک حین تصبح و تمسی، السلام علیک فی اللیل اذا یغشی و النهار اذا تجلی" (2)

پی نوشت:

(1) دکتر کمال الدین آرمین، فرزند حضرت آیت ا.. صدر آرمین می باشد که از اولین گروه پاتولوزیست ها(آسیب شناسان) ایران به حساب می آید. ایشان دو سال پیش دارفانی را وداع گفتند .

(2) مفاتیح الجنان ـ زیارت آل یاسین

منبع:
40 نکته پزشکی پیرامون نماز

نماز : چهره ‏ی‏ دین در روایتی از امیرالمومنین علیه السلام

 حضرت علی علیه السلام می فرماید : لکل شیء وجه و وجه دینکم الصلاه فلا یشینن أحدکم وجه دینه ؛ (1)
برای هر چیز چهره ای است و چهره ی دین شما نماز است ، مبادا کسی چهره و سیمای دینش را خراب نماید .
اگر دین را به یک انسان تشبیه کنیم و برای آن اعضا و جوارحی در نظر بگیریم ؛ مقام و منزلت نماز در جسم دین ، همچون مقام و منزلت صورت در بدن است . صورت ، شریف ترین عضو از اعضای ظاهر بدن است ، زیرا ارجمندترین عضو بدن انسان ، سر اوست و شریف ترین عضو در سر ، صورت است که اعضای حساسی در آن قرار دارد مانند چشم ، گوش ، بینی ، زبان و دندان . هم چنین نماز در میان عبادت ها ، والاترین آنهاست ، چون نماز مانند صورت دین است و زیبایی هر بدنی به زیبایی صورت آن است و اگر صورت کسی زیبا نباشد او را زیبا نمی گویند . زیبایی جسم دین و نیکویی بدن دیانت نیز به نماز بستگی دارد . هنگامی که ما به دیدار کسی می رویم، ابتدا به صورت او نگاه می کنیم و اگر مهربانی و خوشرویی در چهره اش مشاهده کنیم خوشحال می شویم و دوست داریم با او همنشین شویم و اگر صورتی گرفته داشت از او تنفر می جوییم .
در قیامت نیز چون اعمال ما بازرسی شود ، اگر نماز ما موجب خشنودی خداوند شود از نوازش و بخشش او برخوردار خواهیم شد و اگر از نماز ما خشمگین شود از رحمت او محروم خواهیم ماند و عبادت های دیگر ما نیز سودی نخواهد داشت . هم چنین صورت ، یگانه عضو حساسی است که چون اهل دین و صاحبان علم و یقین به آن بنگرند ، سعادت یا شقاوت صاحب آن را به دست می آورند ، نماز نیز یگانه عملی است که از کیفیت به جا آوردن آن سعادت یا شقاوت نمازگزار استفاده می شود . اگر کسی نماز را مهم بشمارد و آن را با رعایت آداب و شرایط انجام دهد ، نماز صحیح و کامل او ، در انجام دادن سایر واجبات و ترک محرمات مؤثر خواهد بود . بدیهی است که چنین شخصی سعادتمند محسوب می شود . اما اگر در امر نماز توجه و مراقبت نداشته باشد و رکوع و سجود آن را با دقت به جا نیاورد و ارزش و مقام نماز را حفظ نکند ، چه بسا در واجبات دیگر نیز برای آنها اهمیتی قایل نشود ، بلکه برخی از گناهان را نیز مرتکب شود و روشن است که چنین شخصی اهل شقاوت و بدبختی خواهد بو د.
هم چنین اگر صورت ، دارای اعضای صحیح و سالمی باشد ، پیشانی در کمال درخشندگی ، ابروان در حال پیوستگی ، چشمان ، پرجاذبه ، بینی با حالتی زیبا ، دهان چون غنچه ی گل ، دندان چون صدفی درخشان و محاسن ، نیکو و چشم نواز باشد ، بدیهی است که چنین صورتی درکمال زیبایی و مورد اشتیاق خواهد بود . بر عکس ، اگر صورتی که پیشانی آن تاریک و موهای ابروانش ریخته و چشمانش به حالت دردناکی گرفتار باشد و بینی آن ورم کرده و لبش زخم شده و دندان هایش ریخته باشد ، چنین صورتی در نهایت زشتی و موجب تنفر و دوری خواهد بود .
هم چنین نماز که صورت دین است دارای اعضا و جوارحی است که آنها مانند پیشانی و ابرو و چشم و بینی و دهان و محاسنند . مانند تکبیر و قیام و رکوع و سجود و تشهد و سلام و مستحبات نماز ؛ پس نماز که صورت و چهره ی دین است اگر دارای اعضای صحیح و کاملی باشد ، عملی زیبا و موجب خشنودی خداوند خواهد بود . اگر اعضای این صورت و چهره ، سالم و زیبا نباشد و اعمال نماز صحیح و کامل انجام نگیرد ، آن صورت ، زشت و آن عمل مایه ی تنفر و دوری است و خداوند به چنین نمازی توجهی نخواهد کرد . (2)

پی‌نوشت‌ها

1. بحارالانوار ، ج 82 ، ص 227 و الوافی ، ج 7 ، ص 55 .
2. هزار و یک نکته درباره ی نماز ، ص 154 - 155 ، به نقل از رموز نماز یا اسرار الصلوه ، ص 64 - 65 .


منبع:
 کتاب دانستنی های لازم از نماز

تاثیر نماز بر خواب

هر انسان طبیعی در حدود ۳/۱ عمر خود را در خواب به سر می برد و تاثیر خواب بر روان و جسم انسان از دانسته های مسلم علم پزشکی است . بطوریکه امروزه تغییرات خواب انسان از پیش آگهی های مهم و قابل توجه در زمینه ابتلا به بیماریها ، به حساب می آید
به عنوان مثال ، در اشخاص مبتلا به افسردگی ، میزان خواب به نحو چشمگیری ، افزایش و یا به ندرت ، کاهش پیدا می کند . تغییرات خواب انسان در بیماریهای جسمی نیز بسیار چشمگیر است ، بخصوص اگر تاثیر ناراحتی های روان انسان بر جسم او را در نظر داشته باشیم و به یاد آوریم که بیش از ۶۰ درصد مراجعه کنندگان به بیمارستانهای عمومی ، در واقع از یک مشکل روانی رنج می برند.

به این ترتیب ایجاد بهداشت خواب ، در واقع یک رکن مهم بهداشت روانی و جسمی به حساب می آید و هر عاملی که در تنظیم بهداشت خواب موثر باشد ، پیشگیری کننده و حتی درمانگر بسیاری از بیماریهای جسمی و روانی است .
امروزه ، نخستین اصلی که در ایجاد بهداشت خواب ، توسط جدیدترین منابع علمی دنیا توصیه می شود بیدار شدن هر صبح سر یک موقع مشخص از خواب است (۱)
یک نگاه کلی به جدول اوقات شرعی ، نشان می دهد ، که وقت نماز صبح ، در تمام طول سال ، با در نظر گرفتن تغییرات ناشی از حرکات وضعی و انتقالی زمین ، زمان ثابتی است و اقامه کننده نماز صبح ، با برخاستن پس از اذان در واقع اساسی ترین گام را در جهت رعایت بهداشت خواب و در نتیجه آن ، سلامت بدنی و تعادل روانی برداشته است .

________________________________________
۱. ترجمه فارسی روانپزشکی کاپلان ـ سادوک ، دکتر نصرت اله پور افکاری ـ جلد سوم صفحه۱۱۱.

منبع : پایگاه اطلاع رسانی موسسه جهانی سبطین علیهما السلام